Skip to main content

Zoom kontra TrueConf

Duże korporacje i instytucje długi czas poszukiwały możliwości rozszerzenia zdalnej współpracy. Korzyścią takiego rozwiązania jest ograniczenie kosztów działalności poprzez unikanie drogich podróży krajowych czy wyjazdów zagranicznych. Warunkiem wyboru aplikacji do komunikacji on-line było jednak zachowanie wysokiego poziomu poufności rozmów oraz maksymalnej interakcji uczestników szkoleń czy osób pracujących nad wspólnymi projektami.

Możliwości narzędzia TrueConf

Z myślą o potrzebie zdalnej współpracy postało oprogramowanie TrueConf. To kompleksowe rozwiązanie powstało w Rosji i jest nieustannie modyfikowane od niemal dwudziestu lat. Zapewnia różnorodne opcje konfiguracji środowiska do telekonferencji, spotkań wideo i dzielenia się zawartością taką, jak prezentacje, filmy, czy dokumenty. Zaletą TrueConf jest możliwość śledzenia obecności i zajętości użytkowników w swojej sieci. Dzięki temu można wybrać na rozmowę i czat dogodny moment – kiedy dana osoba jest dostępna i nie uczestniczy w innych spotkaniach.

Użytkownicy TrueComf mogą wybrać pracę w chmurze, co ogranicza zakres inwestycji i potrzebę zatrudniania specjalistów IT, którzy dbają o funkcjonowanie środowiska. Alternatywą jest instalacja serwera TrueConf „on-premise”, czyli na własnej infrastrukturze, w obrębie sieci danej organizacji. To drugie rozwiązanie – choć bardziej kosztowne – zapewnia większe bezpieczeństwo danych i w większym stopniu chroni przed ich ewentualnym wyciekiem. Z rozwiązań TrueConf korzystają m.in. władze Federacji Rosyjskiej.

Główne cechy firmowego systemu telekonferencji

W 2013 roku alternatywą dla oprogramowania TrueConf stał się Zoom. Oba narzędzie posiadają niezbędne do wspólnej pracy zdalnej możliwości. Zarówno TrueConf, jak i Zoom pozwalają na organizowanie i nagrywanie spotkań audio i wideo, opcję łączenia ich z tekstowym czatem, pokazami slajdów, udostępnianiem ekranu czy transferem plików. Wysoki stopień integracji TrueConf i Zoom ze środowiskiem firmowym pozwala na konfigurację dostępów do systemu i poszczególnych spotkań w oparciu o standardowe mechanizmy kontroli (np. Active Directory). Uczestnikami spotkań mogą być osoby spoza firmy – dysponujące odpowiednią aplikacją, przeglądarką czy nawet zwykłym telefonem stacjonarnym lub komórkowym.

Zoom czy TrueConf – które oprogramowanie wybrać?

Wybór narzędzia zdalnej współpracy zależy od potrzeb konkretnej organizacji. Niektóre traktują takie programy, jak Zoom czy TrueConf, jako uzupełnienie swojego środowiska konferencyjnego. Inne potrzebują kompletnego rozwiązania do komunikacji wewnętrznej. W takim wypadku dobrą opcją może być TrueConf albo np. Skype for Business. Zalety systemu Zoom czynią z niego doskonałe uzupełnienie dla firmowych „ekosystemów” informatycznych.

Dostępność Zoom dla rożnej wielkości grup odbiorców, prosty interfejs, sięgająca tysiąca liczba uczestników czy choćby możliwość podziału słuchaczy na grupy robocze, to walory, które pozwalają na elastyczne planowanie scenariusza spotkań. Istotną kwestią jest także łatwa dostępność aplikacji Zoom na urządzenia (komputery, tablety, telefony) z różnymi systemami operacyjnymi. Możliwość oglądania jednocześnie (na pojedynczym ekranie) przekazu wideo od nawet 49 użytkowników zapewnia wysoki stopień interakcji i współpracy. Wymienione walory przekładają się bezpośrednio na wyższą efektywność pracy i – co nie mniej ważne – na lepszą atmosferę w zespole.

Screen pochodzi ze strony trueconf.pl