Prawidłowe zarządzanie projektami jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w tej dziedzinie technologii informatycznych. W naszych projektach realizujemy etapy efektywnego zarządzania projektami.
- Pierwszy etap to zdefiniowanie celów projektu, gdzie podstawą jest dokładne zrozumienie tego, co klient oczekuje od projektu czyli konieczny jest skuteczny dialog pomiędzy biznesem i technologią. W tym etapie określamy cele mierzalne, osiągalne, realistyczne oraz określone harmonogramem wdrożenia.
- Efektem dialogu biznes – technologia jest projekt wstępny, który zatwierdzony przez klienta jest bazą do wykonania projektu szczegółowego. Projekt szczegółowy obejmujący poszczególne obszary projektowe jest podstawą do realizacji wdrożenia.
- Kolejny etap to tworzenie planu projektu, w którym powstaje harmonogram z określonymi zadaniami, terminami, zasobami i budżetem. Dodatkowo następuje identyfikacja potencjalnych zagrożeń i są określane strategie ich zarządzania. Ryzyka są monitorowane przez cały czas trwania projektu.
- Następnie powstaje zespół projektowy, gdzie każdy z członków posiada odpowiednie umiejętności i doświadczenie, pełni określoną rolę w projekcie wraz z odpowiedzialnością. Zespół projektowy spotyka się przez cały czas trwania projektu (wdrożenia).
- W czasie trwania wdrożenia (projektu) kluczową rolę pełni komunikacja w zespole oraz z klientem. Klient jest na bieżąco informowany o postępach w projekcie i o ewentualnych zmianach. Zmiany i decyzje są dokumentowane i jeżeli to konieczne są zatwierdzane przez ich wdrożeniem.
- W każdym projekcie należy założyć że wymagania klienta mogą się zmieniać w trakcie trwania projektu. Przyjmujemy te zmiany w sposób zorganizowany i udokumentowany co buduje zaufanie.
- Na każdym etapie są wykonywane testy potwierdzające czy dany etap projektu został zakończony – są to testy funkcjonalne wykonywane (jeżeli jest to wymagane) w obecności klienta i przez niego zatwierdzane.
- Końcowe zatwierdzenie to testy całościowe systemu gdzie jest możliwość wprowadzenia poprawek konfiguracyjnych.
- Potem następuje faza testów produkcyjnych, gdzie system jeszcze przez pewien okres czasu (zależny od złożoności systemu) pracując w warunkach rzeczywistych podlega konfigurowaniu dla osiągnięcia zamierzonych rezultatów.
- Powstaje dokumentacja powdrożeniowa oraz w zależności od wymagań jest przeprowadzane szkolenie klienta w zakresie wdrożonego systemu.
- Po zakończeniu projektu przeprowadzamy podsumowanie, aby ocenić, co poszło dobrze i co można poprawić w przyszłych projektach.
Nie zapominamy o klientach po zakończeniu projektu. Udzielamy wsparcia technicznego i pomagamy rozwiązywać problemy, jeśli się pojawią, dbamy o utrzymanie pozytywnej relacji z klientem. To może prowadzić do kolejnych projektów i rekomendacji.